Bismillah...
Maksud
Musafir (as-Safar) Secara Umum:
As-Safar bererti penempuhan jarak. As-Safar bererti
keluar dari kampung halaman menuju satu tempat yang berjarak jauh sehingga
kerananya pelakunya diperbolehkan untuk mengqasarkan (memendekkan) solatnya.
(Rujuk: Ensiklopedi Solat Menurut al-Qur’an dan as-Sunnah, oleh Sheikh Dr.
Sa’id bin ‘Ali bin Wahf al-Qahthani, Terbitan Pustaka Imam asy-Syafi’i, m/s.
225)
Pengertian
Ringkas Solat Secara Qasar:
Memendekkan/mengurangkan bilangan rakaat solat bagi
solat fardhu yang empat rakaat menjadi dua rakaat. Iaitu bagi solat Zuhur,
‘Asar, dan ‘Isya’.
Mengqasarkan
Solat Adalah Sedekah Allah:
Allah s.w.t. berfirman di dalam surah an-Nisa’ ayat
101 (maksudnya):
“Dan apabila kamu berpergian di muka bumi, maka
tidaklah mengapa kamu meng-Qasar solatmu, jika kamu takut diserang orang-orang
kafir. Sesungguhnya orang-orang kafir itu musuh yang nyata bagimu.”
Dalam hal ini, terdapat suatu riwayat dari Abu
Ya’la bin Umayyah, dia menceritakan:
“Aku pernah berkata kepada ‘Umar bin Khaththab:
(Allah berfirman:) “maka tidaklah mengapa kamu meng-Qasar solatmu, jika kamu
takut diserang orang-orang kafir”. (Namun sekarang) masyarakat sekarang sudah
berada dalam keadaan aman. ‘Umar berkata: “Aku juga pernah merasa hairan
sebagaimana engkau merasa hairan. Maka aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w.
mengenai hal tersebut. Beliau bersabda: “Ia suatu sedekah yang telah
disedekahkan oleh allah kepada kamu. Oleh itu, terimalah sedekah Allah.” (Hadis
Riwayat Muslim, Kitab Solat orang-orang yang musafir, no. 686)
Hadis-Hadis
Berkenaan Tuntutan Meng-Qasarkan Solat Di Dalam Perjalanan:
1 – Abdullah bin ‘Umar r.a. berkata:
“Aku pernah menemani Rasulullah s.a.w. dalam
perjalanannya dan beliau tidak pernah mengerjakan solat lebih dari dua rakaat
(bagi setiap solat). Demikian juga dengan Abu Bakar, ‘Umar, dan ‘Usman r.anhum.
(Hadis Riwayat Muslim, Kitab Solat orang-orang yang musafir, no. 689)
2 – Dari ‘Aisyah r.ha, dia menyatakan: “Ketika
solat pertama kali diwajibkan, Allah mewajibkan dua rakaat-dua rakaat, sama ada
ketika sedang tidak dalam perjalanan mahupun ketika dalam perjalanan. (Selepas
hijrah Nabi s.a.w.) Solat ketika safar ditetapkan/dibiarkan (dua rakaat), dan
solat ketika tidak safar (dalam perjalanan) ditambah (jumlah rakaatnya). (Hadis
Riwayat Muslim, Kitab Solat orang-orang yang musafir, no. 1570)
Imam Ahmad rahimahullah di dalam al-Musnadnya
(6/241) menambahkan:
“Kecuali solat Maghrib dan subuh”. (Rujuk: Nota
kaki no. 71, m/s. 550, Ensiklopedi Solat Menurut al-Qur’an dan as-Sunnah, oleh
Sheikh Dr. Sa’id bin ‘Ali bin Wahf al-Qahthani, Terbitan Pustaka Imam
asy-Syafi’i)
3 – Dari Ibnu ‘Abbas r.a., dia menyatakan:
“Allah telah mewajibkan solat melalui lisan Nabi
Kalian s.a.w. ketika tidak dalam perjalanan (musafir) adalah empat rakaat dan
ketika dalam perjalanan dua rakaat, serta ketika menghadapi rasa takut adalah
satu rakaat.” (Hadis Riwayat Muslim, Kitab orang-orang yang musafir, no. 687)
Menurut Sheikh Dr. Sa’id bin ‘Ali bin Wahf
al-Qahthani, yang menaqalkan daripada Sheikh Abdul Aziz bin Bazz:
“Dasar solat yang pertamanya adalah dua rakaat,
sebagaimana yang diwajbkan oleh Allah Ta’ala, kemudian setelah hijrah, Allah
s.w.t. menambahkannya dua rakaat lagi bagi yang tidak dalam perjalanan menjadi
empat rakaat, iaitu pada solat ‘Isya’, Zuhur, dan ‘Asar. Adapun solat ketika
dalam perjalanan, masih tetap dua rakaat, iaitu bagi solat ‘Isya’, Zuhur, dan
‘Asar (diqasarkan). Dengan demikian, meng-Qasarkan solat (di dalam perjalanan)
adalah sunnah mu’akkad kerana tidak ada larangan untuk mengerjakan solat secara
lengkap, iaitu empat rakaat. (Rujuk: Ensiklopedi Solat Menurut al-Qur’an dan
as-Sunnah, oleh Sheikh Dr. Sa’id bin ‘Ali bin Wahf al-Qahthani, Terbitan
Pustaka Imam asy-Syafi’i, m/s. 252)
Walau bagaimanapun, perlu difahami dan diketahui
bahawa meng-Qasarkan solat (memendekkannya menjadi dua rakaat) di dalam
perjalanan (musafir) adalah lebih baik dan utama daripada melaksanakannya
secara sempurna (tamam). Ini adalah berdasarkan kepada hadis berikut:
Daripada ‘Abdullah bin ‘Umar r.a. dia menyatakan,
Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
“Sesungguhnya Allah suka jika keringanan yang Dia
berikan itu dimanfaatkan sebagaimana Dia tidak suka kemaksiatan kepada-Nya
dilakukan.” (Hadis yang dinilai Hasan menurut Sheikh Muhammad Nashiruddin
al-Albani di dalam kitabnya, Irwaa’ul Ghaliil, 3/9, no. 564)
Daripada Ibnu Mas’oud dan ‘Aisyah radhiyallahu
‘anhuma:
“Sesungguhnya Allah sangat menyukai rukhsah
(keringanan) dari-Nya dimanfaatkan sebagaimana Dia menyukai pelbagai kewajiban
yang dari-Nya dikerjakan.” (Hadis yang dinilah Sahih menurut Sheikh Muhammad
Nashiruddin al-Albani di dalam kitabnya, Irwaa’ul Ghaliil)
Sheikh al-Islam Ibnu Taimiyyah menyatakan (di dalam
Majmuu’ al-Fataawaa, 24/9):
“Bahkan terdapat suatu pendapat dari mazhabnya Abu
Hanifah dan Imam Malik, bahawa hukum melaksanakan solat secara Qasar di dalam
perjalanan (musafir) adalah suatu yang wajib.” (Dirujuk dari nota kaki no. 80,
Ensiklopedi Solat Menurut al-Qur’an dan as-Sunnah, oleh Sheikh Dr. Sa’id bin
‘Ali bin Wahf al-Qahthani, Terbitan Pustaka Imam asy-Syafi’i, m/s. 252)
Persoalan
Jarak Dalam Musafir:
Dari Abi Sa’id r.a., beliau menyatakan:
“Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. apabila bermusafir
sejauh satu farsakh, maka beliau mengqasarkan solatnya.” (Hadis Riwayat Sa’id
bin Mansur)
Dari Anas r.a., bahawasanya beliau menjawab semasa
ditanya tentang solat qasar di antara Basrah dan kufah: “Dahulu Rasulullah
s.a.w. jika berpergian (musafir) sejauh tiga batu (satu farsakh) beliau s.a.w.
solat dua rakaat (qasar). (Diriwayatkan oleh Muslim, ahmad, dan Abu Daud).
Menurut para ulama fiqh, satu farsakh ialah tiga
batu. Ini diambil mengikut jarak kiraan Parsi. (Dirujuk dari: Kertas Kerja Ust.
Rasul bin Dahri, Solat Qasar & Jamak, m/s. 6)
Menurut sebahagian ulama, bahawa yang dinamakan
sebagai musafir itu tidaklah dihadkan dengan jarak-jarak yang tertentu. Tetapi,
dalam hal ini, adalah merujuk kepada ‘uruf (adat kebiasaan) seseorang itu
berada. Jika jarak perjalanan dianggap sebagai musafir (pergi keluar kawasan
dari tempat kebiasaan ke tempat yang di luar kebiasaan) oleh sesebuah
masyarakat, maka dia boleh meng-Qasarkan solatnya dan berbuka puasa.
Sheikh al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah
menyatakan:
“Dalil yang lebih tepat dan kuat ialah pendapat
ulama yang membolehkan qasar solat dan berbuka puasa ketika musafir dan tidak
ada jarak perjalanan yang khusus. Inilah pendapat yang paling sahih.” (Rujuk
Kitab Majmuu’ al-Fataawaa, 24/106)
Inilah pendapat yang dipilih oleh Ibnu Taimiyah.
Alasannya, Allah dan Rasul tidak pernah menghadkan jarak tertentu dalam
bermusafir yang membolehkan solat diqasarkan dan puasa dibenarkan berbuka.
Imam Abu al-Qasim al-Kharqi rahimahullah telah
menyatakan dalam kitab al-Mughni:
“Aku tidak bersetuju dengan pendapat yang
diutarakan oleh kebanyakan ulama fiqh kerana pendapat mereka itu tidak ada
hujjahnya (dalam menghadkan jarak musafir). Ini kerana, terdapat riwayat dari
kata-kata para sahabat yang saling bercanggah. Sedangkan, tidak boleh berhujjah
menggunakan dalil yang saling berbeza.”
Pendapat yang terpilih adalah, tidak harus
meng-Qasarkan solat apabila jarak kurang daripada tiga batu. 1 batu adalah
bersamaan 1748 meter. Manakala 3 batu adalah bersamaan 5541 meter (5.541
kilometer). Oleh itu, seseorang boleh meng-Qasarkan solat apabila mencapai had
ini.
Menurut riwayat Ibn Abi Syaibah rahimahullah dengan
sanad sahih dari Ibnu ‘Umar r.a.. Pendapat ini dipersetujui oleh Ibnu Hazm,
katanya:
“Nabi s.a.w. telah keluar ke perkuburan Baqi’
(dengan jarak kurang dari 3 batu) untuk mengebumikan jenazah dan keluar ke Fadaq
untuk membuang hajat. Tetapi Baginda s.a.w. tidak pernah meng-Qasarkan
solatnya.” (Disalin dari buku Wudhu’ dan Solat Menurut Sunnah dan Mazhab
Syafie, oleh Abu Ruwais asy-Syubrawi, Terbitan Karya Bestari Sdn. Bhd.)
Disimpulkan dari beberapa pendapat, bahawa pendapat
yang terpilih adalah tiada had tertentu yang membataskan seseorang untuk
dikategorikan sebagai musafir. Ia adalah bergantung kepada ‘uruf/kebiasaan
seseorang itu sendiri iaitu dari mana dia berada (kawasan kebiasaan dia
berada/menetap) dan ke mana dia keluar (ke tempat yang di luar kebiasaannya)
tanpa dihadkan jaraknya. (Disimpulkan dari perbahasan dalam buku Fiqh Dan
Musafir Penerbangan, Hafiz Firdaus Abdullah, Di bawah Tajuk Mengqasar Solat
Dalam Penerbangan, Terbitan Perniagaan Jahabersa, m/s. 161-204)
Bila Solat
Qasar Segera Boleh Dilakukan:
Dalam hal ini, Ibnu Mundzir rahimahullah berkata
(Dipetik daripada: Ensiklopedi Solat Menurut al-Qur’an dan as-Sunnah, oleh
Sheikh Dr. Sa’id bin ‘Ali bin Wahf al-Qahthani, Terbitan Pustaka Imam asy-Syafi’i,
m/s. 259):
“Para ulama sepakat bahawa orang yang hendak
melakukan perjalanan boleh meng-Qasar solat jika sudah keluar dari seluruh
rumah yang ada di kampung yang ditinggalkannya. (Majmuu’ Fataawaa Ibni Bazz,
12/267)
Tempoh
(Lamanya) Musafir Yang Dibolehkan Solat Qasar Tetap Dilaksanakan:
Berikut dibawakan fatwa Sheikh al-Islam Ibnu
Taimiyah ketika menjawab pertanyaan “tentang seseorang yang mengetahui bahawa
dia akan bermukim dua bulan, apakah dia boleh mengqasarkan solat?”
Beliau menjawab:
“Di dalam masalah ini terdapat perbezaan pendapat
di kalangan ulama. Di antara mereka ada yang mewajibkan untuk mengerjakan solat
secara lengkap, tetapi ada juga di antara mereka yang mewajibkan qasar solat.
Yang benar adalah keduanya boleh berlaku. Barangsiapa yang mahu meng-Qasarkan
solatnya tidaklah dilarang, dan yang hendak mengerjakannya secara lengkap pun
tidak dilarang. Selain itu, mereka juga berbeza pendapat berkenaan mana yang
lebih afdhal di antara keduanya. Barangsiapa yang masih menyimpan keraguan,
maka mengerjakan solat secara sempurna adalah lebih baik sebagai langkah
berhati-hati. Sedangkan orang yang memahami sunnah dan mengetahui Rasulullah
s.a.w. tidak mensyariatkan bagi orang yang di dalam perjalanan untuk mengerjakan
solat melainkan dengan dua rakaat, dan tidak memberikan batasan perjalanan
dengan waktu dan tempat, serta tidak juga memberikan batasan masa tinggal
dengan waktu tertentu, tidak tiga, empat, dua belas, atau lima belas hari, maka
dia boleh meng-Qasar solatnya, sebagaimana yang dikerjakan oleh kebanyakan
ulama salaf. Sehinggakan Masruq pernah bermukim beberapa tahun dengan tetap
mengqasarkan solatnya. Kaum muslimin juga pernah bermukim di Nahawanda selama
enam bulan dan mereka (tetap) mengqasar solat. Mereka meng-Qasarkan solat dalam
keadaan mengetahui bahawa keperluan mereka tidak akan cukup empat hari atau
lebih. Sebagaimana Nabi s.a.w. dan para Sahabat beliau setelah pembebasan Kota
Makkah (Fathul Makkah) selama di Makkah lebih kurang dua puluh hari beliau
meng-Qasarkan solat. Mereka juga pernah bermukim di Makkah selama sepuluh hari
dan berbuka puasa di siang hari pada bulan Ramadhan. Setelah membebaskan kota
Makkah, Nabi s.a.w. mengetahui bahawa beliau perlu bermukim di sana lebih dari
empat hari. Seandainya pembatasan tersebut tidak mempunyai dasar (niat
menetap/mastautin – pen.), bererti seorang musafir masih tetap sebagai musafir
yang boleh meng-Qasarkan solat walaupun dia bermukim di suatu tempat beberapa
bulan. Wallahu a’lam.” (Majmuu’ al-Fataawaa, 14/17-18). (Dinukil dari nota kaki
no. 114, Ensiklopedi Solat Menurut al-Qur’an dan as-Sunnah, oleh Sheikh Dr.
Sa’id bin ‘Ali bin Wahf al-Qahthani, Terbitan Pustaka Imam asy-Syafi’i, m/s.
262)
Adakah Solat
Sunnah Rawatib Ketika Dalam Musafir:
Imam Ibnul Qayyim rahimahullah berkata:
“Kegigihan dan kesungguhan Rasulullah s.a.w. dalam
memelihara solat sunnah sebelum Subuh lebih besar daripada solat sunnah yang
lainnya sehingga beliau tidak pernah meninggalkannya. Begitu pula solat witr,
sama ada ketika dalam perjalanan mahu pun ketika sedang di rumah... Tidak
pernah dinukil bahawa Rasulullah s.a.w. mengerjakan solat sunnah rawatib selain
solat sunnah sebelum subuh dan solat witr dalam perjalanannya.” (Rujuk: Zaadul
Ma’aad fii Hadyi Khairil ‘Ibaad, 1/315)
Berdasarkan fatwa Imam Ibnul Qayyim, ini
menunjukkan bahawa difahami hanya solat sunnah rawatib subuh dan solat witr
yang dituntut. Dan tiada sandaran bagi kesunnahan melakukan solat sunnah
rawatib bagi solat-solat yang lain melainkan sebelum solat subuh.
Bagaimana
Dengan Solat-solat Sunnah Yang Lainnya:
Imam Nawawi rahimahullah berkata:
“Para ulama telah sepakat untuk menetapkan sunnah
(adanya) terhadap solat-solat sunnah mutlak (solat-solat sunnah yang memiliki
sebab untuk ia dilakukan) dalam perjalanan.” (Syarhun Nawawi ‘alaa Sahih
Muslim, 5/205). (Rujuk: Ensiklopedi Solat Menurut al-Qur’an dan as-Sunnah, oleh
Sheikh Dr. Sa’id bin ‘Ali bin Wahf al-Qahthani, Terbitan Pustaka Imam
asy-Syafi’i, m/s. 269)
Solat sunnah mutlak yang dimaksudkan adalah seperti
solat sunnah Thawaf, Solat Tahiyatul Masjid, Solat sunnah wudhu’, solat Dhuha,
dan seumpamanya.
Solat Di Belakang Imam Yang Bermastautin Ketika
Kita Bermusafir:
Ibnu ‘Abbas rahimahullah (ketika bermusafir), dia
akan solat empat rakaat jika solat bersama imam (yang bermastautin) dan dua
rakaat (Qasar) jika solat sendirian. (Hadis Riwayat Muslim, Kitab Solat
orang-orang yang musafir, no. 17 (688))
Imam Ibnu Abdil Barr rahimahullah menyebutkan:
“Majoriti mereka menyatakan bahawa jika seorang
musafir melakukan takbiratul ihram di belakang orang yang bermukim/bermastautin
sebelum salamnya, maka dia harus mengerjakan solat seperti orang mukim, iaitu
mengerjakan secara lengkap (empat rakaat)”. (at-Tamhiid, 16/311-312)
“Mereka yang bermusafir ketika menjadi makmum
kepada imam yang bermastautin harus mengerjakan solat seperti yang dilakukan
imamnya (solat sempurna/empat rakaat). (Rujuk: Ensiklopedi Solat Menurut
al-Qur’an dan as-Sunnah, oleh Sheikh Dr. Sa’id bin ‘Ali bin Wahf al-Qahthani,
Terbitan Pustaka Imam asy-Syafi’i, m/s. 271)
Pendapat ini adalah didasari kepada hadis:
“Sesungguhnya imam itu dijadikan untuk diikuti.
Oleh kerana itu, janganlah kalian menyelisihinya, jika dia bertakbir,
bertakbirlah kalian...” (Hadis Riayat Muslim, Kitab ash-Solah, no. 414)
Solat Di
Belakang Imam Yang Bermusafir (Imam Yang Meng-Qasarkan Solatnya):
Imam Ibnu Qudamah rahimahullah menyatakan:
“Para ulama telah sepakat bahawa jika orang yang
bermukim/bermastautin menjadi makmum kepada imam yang bermusafir lalu musafir
itu mengucapkan salam (setelah dua rakaat solatnya secara Qasar – pen.), maka
orang yang bermukim harus menyempurnakan solatnya (kepada empat rakaat).”
(Rujuk: al-Mughni, 3/146. Lihat: Nailul Authaar, asy-Syaukani, 2/403)
Jika seorang musafir mengimami beberapa orang yang
bermukim/bermastautin, lalu dia mengerjakan solat itu secara
lengkap/tamam/sempurna, maka solat mereka itu sempurna dan sah, hanya saja
bertentangan dengan yang afdhal (sunnahnya). (Majmuu’ Fataawaa Ibni Baaz,
12/260). (Dinukil daripada: Ensiklopedi Solat Menurut al-Qur’an dan as-Sunnah,
oleh Sheikh Dr. Sa’id bin ‘Ali bin Wahf al-Qahthani, Terbitan Pustaka Imam
asy-Syafi’i, m/s. 270-271)
Perbezaan Di
Antara Solat Qasar Dengan Solat Jamak:
Qasar (memendekkan solat fardhu yang empat rakaat):
Qasar solat itu tidak memiliki sebab kecuali ketika
dalam perjalanan (musafir) sahaja. Maka, rukhsah meng-Qasarkan solat itu adalah
khusus ketika musafir sahaja, iaitu bagi solat yang empat rakat menjadi dua
rakaat.
Jamak (menghimpunkan dua solat fardhu):
Jamak solat itu lebih luas daripada qasar solat.
Oleh kerana itu, jamak memiliki beberapa sebab lain selain perjalanan, sebagai
contoh kerana sakit, istihadhah, hujan, jalan berlumpur, angin kencang udara
dingin, kesukaran yang dihadapi berkaitan masa bagi salah satu waktu solat, dan
seumpamanya. Menjamakkan solat ketika musafir adalah dimakruhkan ketika mana
tidak memiliki sebab, malah adalah lebih baik tidak menjamakkan solat ketika
dalam bermusafir melainkan benar-benar diperlukan atau memiliki maslahah.
(Rujuk: Ensiklopedi Solat Menurut al-Qur’an dan as-Sunnah, oleh Sheikh Dr.
Sa’id bin ‘Ali bin Wahf al-Qahthani, Terbitan Pustaka Imam asy-Syafi’i, m/s.
275-276)
Pesanan:
Pendapat yang disenaraikan di atas merupakan
pendapar-pendapat yang diambil oleh para ulama’ dan fuqaha’ yang alim dalim
bidang ini. Namun sebagai insan mereka masih tidak terlepas dari membuat
kesilapan yang mana pendapat-pendapat mereka
boleh jadi benar dan boleh jadi salah. Kita sebagai golongan yang
berkehendak sebagai Ulul Albab, pilihlah pendapat dengan dalil yang jelas dan
mampu kita yakini (kerna yakin itu
syarat sah) dan tolaklah dengan berhikmah pendapat yang kurang kita yakini.
Dalam nas-nas al-Quran dan Sunnah, juga suri teladan yang ditunjukkan oleh
golongan salafussaleh, kita semua dididik untuk menghormati para ulama dan golongan
yang soleh dalam kalangan umat ini. Mereka yang kita kasihi itu ialah
insan-insan yang berjasa dalam mempertahankan Islam dan menyebarkan dakwahnya.
Wallahu Ta'ala 'Alam.
mmg solid post ni.. christal clear
ReplyDelete