Wednesday, March 9, 2011

Cukupkah buat ALLAH? Pernahkah Kita Layak? Ayuh Tafakur...


Cctv manusia merakam jenayah manusia, cctv ALLAH merakam jenayah yang terzahir dan tersembunyi jauh di sebalik hati manusia. Firman ALLAH : "Kepunyaan Allah apa yg ada di langit dan bumi, jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hatimu atau kamu menyembunyikannya, Allah pasti membuat perhitungan denganmu tentang perbuatan (Al-Baqarah : 284)

Janganlah Anda merasa aman dari bahaya dosa-dosa yang Anda lakukan, karena sesungguhnya Anda tidak mengetahui apakah ALLAH mengampuni dosa-dosa Anda tersebut atau tidak. (Hasan Al Bashri)

Jika merasa banyak solatmu, sedarlah ramainya lebih darimu; Jika terasa awal ke peribadatanmu, sedari lewatmu berbanding yang telah memulakan; Jika kamu merasa khusyuk, fahami berjuta insan yang lebih lama khsusyuknya darimu; Jika merasa lewat meninggalkan peribadatanmu, pandanglah mereka yg masih beribadat sedang kamu beransur. Jika kamu merasa sedikit dosamu, itulah tanda hati sedang dijangkiti penyakit NIFAQ.

Barangsiapa yang banyak bicara, maka banyak pula salahnya. Barangsiapa yang banyak salahnya, maka sedikitlah rasa malunya. Barangsiapa yang sedikit malunya, maka sedikit pula sikap wara'nya. Dan barangsiapa sedikit sikap wara'nya, maka matilah hatinya (Umar Al Khatab)

Dosa terkumpul di hati ibarat kotoran degil & karat di belakang kuali, perlu DISENTAL KUAT yang menagih tenaga & sabun yang terbaik. Jika ingin hatimu bersih, SENTALANNYA adalah IBADAHMU, lebih kuat rasa letih & sukarnya, lebih BERSIH hasilnya, khususnya berkat ‘sabun’ terbaik, 10 terakhir Ramadan. Moga berjaya mengilatk...annya sebelum kehabisan sabun.. 

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, “Sesungguhnya ALLAH S.W.T. telah membersihkan agama ini (iaitu agama Islam) untuk diriNya (iaitu ALLAH). Agama itu tidak akan menjadi baik melainkan kalau ada pada kita sifat pemurah dan baik akhlak. Oleh demikian hendaklah kamu hiasi agama kamu itu dengan keduanya (iaitu dengan sifat pemurah dan dengan akhlak yang baik).

Bukanlah yang dikatakan kecantikan pada diri seseorang itu pakaian yang menghiasi diri tetapi yang dikatakan cantik dan indah itu ialah ilmu yang ada padanya dan budi pekerti yang baik.

Lelaki hari ini adalah hasil tangan para wanita, jika kamu inginkan lelaki yang cemerlang lagi amanah, lihatlah wanitamu, didiklah mereka erti cemerlang hakiki & harga diri. Musnah masyarakat bermula dengan hancurnya harga diri & maruah wanita, kerana ia menyeret sebuah negara bersamanya. Lihatlah wanitamu hari ini..membimbangkan bukan? Sebentar...pandang juga tarbiah mu wahai lelaki!!!

Jangan katakan kenapa aku yang kena? Jangan labelkan aku yang malang. Tetapi katakan, aku yang terpilih. Terpilih untuk putus cinta dengan manusia supaya ‘terpaksa’ bercinta dengan Allah. Memang begitulah rahmat ALLAH, kekadang DIA memutuskan untuk menyambungkan. Putus cinta dengan manusia, tersambung cinta dengan ALLAH. Inilah hikmah di sebalik kesusahan, kemiskinan, kegagalan, dan termasuklah putus dalam bercinta. Dalam ujian kesusahan selalunya manusia lebih mudah ingatkan ALLAH.

Allah tidak pernah mengecewakan seperti kekasih mengecewakan. Seorang filosof Barat, Hendrick berkata,
mencintai seorang yang tidak mencintai kamu adalah sia-sia, menyia-nyiakan orang yang mencintai adalah berbahaya.” Cubalah fikirkan… siapa yang paling mencintai kita? Siapakah yang kita sia-siakan selama ini? Fikir…

Apabila akhirat ada dalam hati, maka akan datanglah dunia menemaninya. Tapi apabila dunia ada di hati maka akhirat tidaklah akan menemaninya. Itu karena akhirat mulia dan dermawan, sedangkan dunia adalah hina (Abu Sulaiman Ad Daroni)

Sedarlah rezekimu tidak akan dimakan orang lain, maka hatimu tenteram. Sedarlah amalmu tidak akan dikerjakan oleh orang lain, maka sibuklah mengerjakannya. Sedarlah kematian itu datang tiba-tiba, maka bersiap-siaplah menghadapinya. Sedarlah hartamu tiada kekal, maka jgn diizin ia terikat dihati. Sedarlah tiada yg lepas... dari penglihatan Allah, maka Malulah kepadaNya sentiasa.

Wahai generasi muda, barangsiapa di antara kamu telah mampu berkeluarga hendaknya ia kawin, karena ia dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan. Barangsiapa belum mampu hendaknya berpuasa, sebab ia dapat mengendalikanmu.. (HR Muttafaq Alaihi)

Sesuatu yang paling banyak memasukkan orang ke dalam surga adalah taqwa kepada Allah dan akhlaq yang baik (HR Tirmidzi) 
  
Orang yang paling aku (Rasulullah) benci dan yang paling jauh majlisnya dari aku pada hari kiamat adalah orang yang banyak ckp, yang membual dan bicara sesuka semahunya, serta yang menyombongkan diri (angkuh).. (HR Ahmad) 
  
Manusia itu mengikut agama kawannya. Maka hendaklah diperhatikan siapa yang hendak dijadikan sebagai kawannya (HR Tirmidzi) 
  
Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (ni'mat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (ni'mat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih(QS Ibrahim :7) 
  
Sesungguhnya setiap amal itu bergantung kepada apa yang diniatkan dan setiap orang itu akan mendapat apa yang ia niatkan. Maka barangsiapa yang hijrahnya kerana ALLAH dan RasulNya, maka hijrahnya kepada ALLAH dan Rasulnya. Dan barangsiapa yang hijrahnya bagi dunia yang akan ia memperolehinya atau perempuan yang ia in...gin kahwininya, maka hijrahnya kepada apa yang ia hijrahkan itu. (HR Bukhari & Muslim) 
  
Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasannya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran (Al Baqarah: 186) 
  
Dunia adalah kesenangan yang (akan) segera ditinggalkan. Demi ALLAH yang tiada Ilah (sesembahan) yang berhak disembah selain Dia, tak lama lagi (dunia ini) akan hancur bersama penduduknya. Maka ambillah dari kesenangan dunia untuk mentaati ALLAH semampu Anda! Sesungguhnya tiada daya dan upaya kecuali dari ALLAH. (Qatada...h (salah seorang murid Ibnu Mas'ud ))  
  
Kita telah tahu segala peringkat hidup yang bakal dilalui, baik alam persekolahan, alam universiti, alam pekerjaan, perkahwinan mahupun alam kematian. Namun,kita tidak pasti sama ada kita bakal melalui kesemua fasa kehidupan tersebut. Perkara yang kita pasti ialah kematian pasti akan menjenguk setiap daripada kita tid...ak kira fasa mana sedang kita jalani. 
  
Taubat (yang benar) menghimpun empat perkara : 
(1) istighfar dengan lisan, 
(2) meninggalkan perbuatan maksiat,
(3) bertekad dalam hati untuk tidak kembali berbuat dosa dan 
(4) meninggalkan teman-teman yang jahat.
(Muhammad bin Ka'ab) 

Diantara tanda kecintaan seorang hamba kepada Allah adalah banyak berdzikir (mengingat dan menyebut) nama-Nya, karena tidaklah Anda mencintai sesuatu melainkan Anda akan banyak mengingat dan menyebut-nyebut namanya.
(Ar Rabi' bin Anas)  

Janganlah Anda tertipu dengan banyaknya amal ibadah yang telah Anda lakukan, karena sesungguhnya Anda tidak mengetahui apakah Allah menerima amalan Anda atau tidak (Hasan Al Bashri)  

p/s: Mutiara bermakna tersebut ana himpunkan di sini agar ianya dapat di jadikan renungan bersama, santapan rohani yg bermakna buat kita semua, insya'Allah.. 

ALLAHU Taala A'lam..



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...