Wednesday, October 27, 2010

Jalan Pulang Itu Luas...



Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Syukur atas limpah Rahmat dan kasih sayangNya kita masih diberi kesempatan untuk menghirup udara tanpa bayaran ini. Sama-samalah kita manfaatkan nikmat Allah taala ini untuk kita jadikan modal ketaatan kita kepadaNya jua, insya'Allah. Alhasil, jadilah kita insan yang bersyukur, insya'Allah amin3 ya Rabb. Sungguh kerdil diri ini untuk membicarakan tajuk yang dibawakan kerana diri sendiri pun masih bertatih-tatih dalam berterusan menyucikan diri, semoga Allah membantu hati-hati yang ikhlas untuk taqarrubillah, amin. Namun saya cuba semampunya agar terjawab persoalan ini. Kepada Allah sajalah saya serahkan segalanya moga ada manfaatnya bersama, kurang lebihnya ayuh sama kita saling melengkapi.

Untuk pengunjung MindaSunnah, saya kehadapankan nota hati yang saya nukilkan di awal minggu ini khas buat anda semua. Saya ucapkan syukran jiddan kepada semua yang telah mengingati dan mendoakan saya. InsyaALLAH, saya juga akan sentiasa mendoakan anda. Apa lagi yang kita harap sesama manusia jika tidak doa dan nasihat?


Saudaraku yang dikasihi Allah, usah bersedih kerana berterusan dalam kesedihan itu bakal membinasakan jiwamu. Dan keputus asaan akan menyinggah dalam kalbumu. Usah dikau berputus asa, kerana putus asa membawa kepada terputusnya rahmat Allah bagimu. Syukur kita  kepadaNya kerana masih diberi ruang dan peluang untuk kita mencari-cari jalan bagi mendekatkan diri kita kepadaNya. Insya'Allah natijahnya, kita benar-benar mencintai keimanan dan meninggalkan serta menjauhi kemaksiatan. Alhamdulillah satu nikmat yang tak ternilaikan daripada Allah buat kita semua.

Saudaraku, ketahuilah bahawa dosa adalah penghijab hati si hamba dengan Rabbnya. Dosalah yang menyebabkan hati terasa sukar melakukan kebaikan dan cenderung kepada kemungkaran. Leburkanlah penghijab hati ini dengan taubat duhai saudaraku, agar hatimu kembali bersinar. Mudahlah cahaya Allah memasuki hatimu setelah itu. Bertaubatlah dengan keazaman dan tekad yang kuat, itulah taubat nasuha. Semoga Allah membantu hamba-hambaNya yang mahu menelusuri jalan taubat. Semoga dirahmati Allah. Dengan taubat, kamu menjadi sangat mulia di sisiNya. Nah usah berlengah dan bertangguh!

"Tanamkanlah kesedaran yang mendalam tentang keagungan dan kebesaran Allah SWT. Jangan takut kepada sesiapa atau mengharapkan sesuatu manfaat daripada sesiapapun melainkan Allah Azza Wa Jal. Serahkan segala kebergantunganmu kepada-NYA dan hendaklah kamu yakin kepada-NYA. Apa jua benda yang kamu perlukan, maka hadapkanlah keperluanmu itu kepada Allah SWT dengan penuh rasa keyakinan bahawa keperluanmu itu akan dipenuhi"
Sedarkan dirimu akan dosa yang dilakukan, takutkanlah dirimu dengan azab Allah yang Maha dahsyat, himpunkan kekesalan yang mendalam dalam hatimu, dan simpulkan azam yang membulat serta tekad yang kuat bahawa kamu benar-benar mahu meninggalkan dosa lalu kerana Allah semata-mata! Lalu lakukanlah solat sunat taubat dengan bersungguh-sungguh dalam kesedaran itu. Lakukanlah dengan rendah hati padaNya, mengenang semua dosamu padaNya, mengenang nikmat kurniaanNya padamu. Berdoalah penuh syahdu setelah itu, mengadulah merataplah menangislah kepadaNya yang Maha mendengar. Ketahuilah olehmu, airmatamu saat itu dapat memadamkan api neraka yang membahang. Menangislah saudaraku hanya kepadaNya. Berdoalah semahu hatimu kepada yang Maha Tahu.

Saudaraku sehati seiman dan seperjalanan, kita dituntut untuk sentiasa berada dalam keadaan taubat, jadi kita semua wajar melakukan hal tersebut di setiap hari yang kita lalui. Manusia itu sifatnya annisyan (lupa) dan lalai. Rasulullah yang ma'sum pun sentiasa dalam keadaan taubat apalagi kita yang tidak maksum ini! Selawat dan salam khas buat baginda. Semoga kita tergolong dikalangan hambaNya yang sentiasa menyucikan diri. Bukankah Allah mencintai hamba-hambaNya yang sentiasa menyucikan diri?

Dr. Yusuf al-Qardawi menyatakan dalam kitabnya Taubat Untuk Allah bahawa dalam surah al-Nur, ayat 31, Allah menyatakan;

"Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang yang beriman, supaya kamu berjaya."

Menurut beliau dalam ayat ini, Allah SWT memerintahkan semua orang yang beriman supaya bertaubat kepadaNya. Tidak terkecuali seorang pun, tak kira sekukuh mana istiqamah(komitmen) seseorang itu dan setinggi manakah darjat ketaqwaannya. Dia tetap memerlukan taubat.

Sesudah itu, waspadailah diri daripada hal-hal yang membawamu kepada dosa. Kenalpasti setiap perkara tersebut dan hindarilah ia. Semoga dikentalkan iman dalam menelusuri hari-hari yang mendatang, moga semuanya dapat dilalui dengan ketaatan kepadaNya. Ini hanya akan dapat dilakukan dengan mujahadah yang bersungguh-sungguh disertai doa yang tulus dan tawakal yang padu. Apa yang dimaksudkan dengan mujahadah itu pula?

Menurut Ustz Zulkifli Mohamad Al-Bakri dalam bukunya Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf, mujahadah ialah saluran terpenting untuk mencapai tujuan yang suci. Kekuatan mujahadah menghancurkan runtunan dan pujukan nafsu dan lintasan-lintasan jahat di hati. Sesungguhnya mujahadah melawan nafsu ialah satu-satunya jalan bagi seseorang insan itu untuk menang mengawal hawa nafsunya. Hakikat ini dijelaskan oleh firman Allah yang bermaksud;

"Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, benar-benar Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik" (Al-Ankabut : 69)

Saudaraku sehati seiman dan seperjalanan, kita sememangnya insan yang lemah maka kita seharusnya merasa sangat kebergantungan kepada yang Maha Kuat, kerana hanya Dia lah sumber kekuatan kita. Lazimilah diri kita dengan sentiasa mengingatiNya didalam hati kita. Banyakkan berdoa kepadaNya. Banyakkan beristighfar dan bertaawuz. Semoga kita sentiasa dalam petunjuk dan pelindungan Allah. Katakanlah dalam hatimu, "cukuplah hanya Allah bagiku, Dialah sebaik-baik Penolong dan Pelindung". Dengan itu, kita telah bertawakkal kepada Allah SWT. Yakinilah Allah akan membantu kita.

"... ketahuilah bahwa semua kekuatan itu milik Allah" (An-Nisa:139)

Salam mujahadah salam setulus kasih kerana Allah semata-mata, ana hulurkan buat semua  saudara seiman sehati dan seperjalanan, insya'Allah. Semoga Allah menunjuki kita semua jalan ketaatan, jalan kebahagiaan dan ketenangan yang hakiki, amin ya Rabb3. Segala puji hanya milikNya, tiadalah seinci kelebihan insan melainkan semua adalah kurniaan daripadaNya jua. Pujilah Dia kerana hanya Dia yang berhak dipuji. Semoga Allah menerima taubat kita, hamba yang tidak sunyi daripada khilaf.


Wallahu a'lam..

Cukuplah Hanya Allah bagi mu

Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih, ALLAH sudah menghitung air matamu

Ingatlah dimanapun kau berada, ALLAH akan mengetahui dan sentiasa berada di sampingmu

Jika kau fikir bahawa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu terasa berlalu begitu bersahaja, Allah sedang menunggu bersama-samamu

Ketika segalanya menjadi sesuatu yg tidak masuk akal dan kau merasa tertekan, ALLAH bersamamu untuk menenangkanmu

Ketika segala sesuatu berjalan lancar dan kau merasa ingin mengucap syukur, ALLAH telah pun memberkahimu

Ketika kau merasa sendirian dan teman-temanmu terlalu sibuk untuk melayani dirimu, Allah sentiasa berada d sampingmu

Ketika kau memiliki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk digenapi, Allah sudah membuka matamu dan memanggilmu dgn namamu

Ketika kau fikir bahwa kau sudah berusaha sesungguhnya dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi, Allah mempunyai jawapannya

Jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak-jejak harapan, sebenarnya Allah sedang berbisik kepadamu

Bila engkau letih dan hilang semangat, Allah tahu engkau telah mencuba sedaya upaya

Bila tangismu berpanjangan dan hatimu duka, Allah telah mengira titis air matamu sambil dibelai hatimu dengan cintaNya yang maha Agung

Cukuplah ALLAH bagimu…


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...