Thursday, September 30, 2010

“Halal Makan Sembelihan Ahli Kitab Sekarang?!”

“Dulu bolehlah sembelihan ahli kitab kita makan, sekarang mana boleh” tegas seorang pakcik memberi pendapat. Kemas di kepalanya lipatan serban menandakan dia ahli qariah di musolla berdekatan.

“Yalah, ahli kitab dulu dengan ahli kitab sekarang mana sama.”ujar dia menerangkan.

Tersenyum saya dibuatnya...

“Pakcik, boleh saya bertanya?”
“Ya, tanyalah..”
“Apa maksud pakcik bila pakcik kata ahli kitab dulu dengan ahli kitab sekarang tak sama?”

“Ahli kitab dulu, diorang betul-betul pegang pada al-kitab, tak sesat. Ahli kitab sekarang ni dah banyak menyeleweng, tak ikut kitab lagi dah.”

“Begitu rupanya ya?”
“Ermm…memang begitu pun. Tapi orang sekarang ni, benda mudah macam ni pun susah sangat nak faham.!!”

“Bukan tak faham pakcik, cuma tak pasti”
“Maksud kamu?”
“Mereka faham tentang apa yang pakcik katakan tu, cuma mereka tak pasti sebab Al-Quran dan Sunnah kata boleh..”
“Yang Quran dan Sunnah kata boleh tu ahli kitab yang dulu, bukan sekarang.”
“Maksud pakcik Al-Quran dan Sunnah tu shahih hanya untuk orang dulu-dulu sajalah , begitu?”

Berkerut wajahnya memandang saya. Mungkin mencari hujah untuk membetulkan keadaan. Belum sempat dia mendapatkan hujah, saya bertanya lagi, “Pakcik, mereka yang namanya ahli kitab tu kata tuhan ada tiga sejak bila, dua tiga hari lepas ke sejak zaman nabi dan mereka ubah kitab injil bila, dua tiga hari lepas ke sejak zaman nabi?”

Dia termenung jauh..Raut wajahnya seakan-akan bertanya meminta penjelasan.

“Sejak dari zaman nabi lagikan pakcik? Pakcik, kalaulah ahli kitab dulu itu benar dan tidak sesat, sangat teguh pegangannya pada Al-Kitab, sudah tentu mereka ikut ajaran baginda Rasulullah, sudah tentu mereka anuti Islam dan tidaklah mereka digelar ahli kitab.Tapi disebabkan mereka sesatlah mereka digelar ahli kitab.”

“Tapi…mereka tu tidak sebut nama ALLAH bila menyembelih,”ujarnya tidak puas.

Saya tersenyum kesekian kalinya..
“Begini pakcik, pakcik kenal Dr.Yusuf Al-Qaradhawi?”
Kerutnyanya hilang bila dihinggapi soalan itu, riak wajahnya mula menunjukkan minat. Begitulah reaksi seniour bila yang dibincangkan “ kena” dengan jiwa mereka.

“Haah, kenal sangat tu”, ujarnya teruja.
Terus menerus dia memuji tentang keperibadian tokoh itu. Ternyata dia sangat menghormati tokoh itu sebagai seorang ulama’.

“Pakcik kenal Majlis Fiqh Antarabangsa?”tanya saya lagi.
“Haah, yang itu tak berapa nak kenal, tapi dengar-dengar memang besar peranannya dalam mengeluarkan fatwa.”
“Buat pengetahuan pakcik, Dr.Yusuf Al-Qaradhawi tu peneraju dalam majlis tu,” tambah saya.
“Uisshh, hebat benar dah tu”

Ketawa kecil saya dibuat gelagatnya…
“Dalam permasalahan yang pakcik katakan tadi, mereka sembelih tak sebut nama ALLAH, ulama’-ulama’ dalam majlis ni sepakat, cukup jika kita yakin bahwa mereka menyembelih mengikut cara yang telah ditetapkan dalam agama mereka, maka kita sebagai orang Islam boleh makan hasil sembelihan mereka.”

“Ohh, begitu ye. Jahil rupanya pakcik ni, malu pula jadinya bercakap tentang perkara yang kita kurang ilmu tentangnya.Berdegar-degar pula tu”

“Bukan jahil, cuma mungkin terlepas pandang . Pakcik, dalam menuntut ilmu ni kita tak perlu malu jika salah, itu lumrah penuntut dan bukti kita ini masih manusia. Yang patut kita malukan ialah bila mana kita tidak tahu dan kita terus menerus berkehendak untuk tidak tahu.”

“Maksud kamu?”
“Maksud saya, kita menolak untuk belajar, mengisi ruang “tidak tahu” itu dengan ilmu yang perlu.”
“Jadi, boleh makanlah sembelihan ahli kitab hari ini, maksud pakcik orang kristian?”
“Alhamdulillah boleh, tapi jika pakcik masih musykil tentang dalilnya, pakcik boleh rujuk surah Al-Mai’dah ayat 5, jelas disitu menyatakan halalnya sembelihan mereka. Tapi ahli kitab saja ye pakcik, bukan musyrik.”

“Ada beza ke antara ahli kitab dengan musyrik?”

“Ada…sangat jelas perbezaannya. ALLAH ada terangkan perkara ini dalam surah Al-Baiyinah ayat 1 yang maksudnya; “Kufurlah orang-orang kafir dari kalangan ahli kitab dan musyrik.”

“Tak berapa nak fahamlah..”

“Kalau macam tu, kita balik semula pada “basic” Bahasa Melayu..”
“Pula dah..!”
“Kalau saya kata saya pergi ke pasar untuk membeli durian dan buah-buahan, salah ke betul?”
“Salah tu..” jawabnya penuh minat.
“Tapi, kalau saya kata saya pergi ke pasar untuk membeli ikan dan buah-buahan, salah ke betul?”
“Kalau begitu bunyinya, betullah tu..”jawabnya lagi.

“Jadi, konsepnya sama dengan potongan ayat Al-Quran yang saya bacakan tadi. Jika dua perkataan itu mempunyai makna atau lapangan yang sama, maka strukturnya akan jadi salah jika dipasangkan dalam satu ayat dengan menggunakan kata hubung “dan”. Berlainan keadaannya bagi perkataan yang berbeza maksud dan lapangannya, strukturnya akan jadi betul jika dipasangkan dalam satu ayat dengna kata hubung “dan”. Memandangkan ahli kitab dan musyrikin digabungkan dalam satu ayat dengan menggunakan kata hubung “dan’ maka ia dua perkataan yang membawa maksud dan lapangan yang berlainan. Senang cerita, ahli kitab dan musyrik itu tidak sama.”

“Alhamdulillah, pakcik dah nampak dah permainannya..” ujarnya faham…
“ Semoga ALLAH mengurrniakan taufiq dan hidayahNYA pada kita semua agar beramal dengan ilmu yang benar” ujar saya menutup bicara.

Wallahu Waliyyut Taufiq

1 comment:

  1. Assalamualaikum.saya sgt berminat dgn post ini.ia membuka minda saya tentang ahli kitab ni.namun saya ada beberapa persoalan.
    Situasi saya begini.sy sekarang belajar di Russia.sebuah negara kristian.jadi, sy ingin bertanya adakah ayam sembelihan di sini halal dimakan?adakah semua ayam disini disembelih oleh ahli kitab? harapnya saudara dpt menjawab persoalan sy. email saya= am619_aizad@hotmail.my

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...